Välfärden






Den här stormiga dagen
vill jag bjuda på ännu en av sonens bilder från mellandagarna av
lugna vatten
tagen uppifrån berget ovanför vår stuga.

Stormiga vatten kan visserligen bjuda på stor dramatik
men jag njuter ändå mest av spegelblanka ytor.
(Jag njuter också av att sonen visar prov på fotograferingstalang,
säger en helt opartisk mamma :-))





I miniserien om den gamla "goda" tiden 
har turen kommit till välfärden.
Det ekonomiska välståndet är visserligen inte helt jämnt fördelat
men nog sjutton har det blivit bättre för de allra flesta
och ingen behöver längre sitta på fattighuset.
Dessutom har studiestödssystemet gjort
 är man inte längre beroende av rika pappas pengar för att kunna studera.
Välståndet har förstås också lett till att många har råd med större bostäder
och kan ägna sig åt sådan lyx
 som att inreda sina hem med saker man egentligen inte behöver.
I vårt välfärdssamhälle har många också råd att resa till och med till avlägsna platser
som man på den gamla goda tiden bara kunde drömma om att få besöka.

Medaljens baksida är att vår konsumtion kan tära på miljön men den återkommer jag till.


Ha nu en fin tisdagskväll!







Kommentarer

Ja välfärden är ju ett dilemma i sig just med tanke på konsumtionen. Jag som tillhör den lägre statusen i samhället, som inte har en massa pengar, som inte reser i tid och otid , som lovsjunger studiebidragen kan ändå hålla med dig trots att jag tycker att klyftorna ändå är de samma, ja fast bättre. Jag kan omge mig med saker jag inte behöver. Fina bilder. Kraaaam Pia
HWIT BLOGG sa…
Dags att fundera på hur man konsumerar och kastar! Jag köper mindre o mindre saker...gör om gamla och skänker bort det jag inte vill ha, sååå skönt...
Fint inlägg!
Kram från Titti