Mellan sensommar och höst





Den här helgen har det verkligen pendlat 
mellan sensommar och höst.


Vildvinet som börjar gå i rostrött och som nu passar till spisen i cortenplåt
ger en riktigt höstig känsla.



Samtidigt är det ganska varmt i luften 
och när solen varit framme har det gått att sitta ute lättklädd.
Vattnet är också hyfsat varmt (16 grader)
och igår kväll badade jag flera gånger efter bastun - stor njutning.




Vi har ändå påbörjar höstsysslorna
vilket bland annat inneburit att en hel del av utemöblerna stuvats in i gäststugan.
Sommarens möblering (se här) är alltså nu ett minne blott.




Lavendel är inne på sin andra blomning
och den är riktigt fin ännu.




Det tycker humlorna också.




Såhär i JAS-månaderna (juli, augusti, september)
är det tid att beskära
och idag gav jag mej på den yviga uppstammade krusbärsbusken.
Nu är proportionerna mellan krukan och busken bättre.




Om man får tro bondepraktikan blir det mycket snö i vinter.




Kronan tillhör vår roligaste rönn 
som växer på en sten.




Några möbler har vi ändå kvar på altanens mest skyddade platser.

Det är här jag suttit i bara ett linne och gottat mej med en inredningstidning och en kopp kaffe.
En del kastar sig över tidningarna när de kommer,
själv sparar jag dem till väl valda stunder.





Hoppas att ni också har haft en riktigt skön helg!






Kommentarer

Unknown sa…
Toppen att bli påmind om att jag kan klippa det uppstammade krusbäret redan nu i september.
Tack för det! Ev@ i Sundsvall