Mat






Den gångna helgen blev 
en riktig mathelg.


På lördagen blev det lokal lammkorv med bulgursallad.




Som vanligt improviserade jag lite.

Korven stekte vi eftersom vädret inte inbjöd till grillning.
Det kokheta bulgurvattnet kryddades upp med buljongpulver, spiskummmin och gurkmeja.
När kornen svällt tillsatte jag lite olja och så finhackad sallad, tomat och gurka.
Creme fraiche med mynta, dragon och vitlök blev en smarrig sås till.
Voila, enkelt och riktigt gott.




Jag har lyckats bra med att hålla igen med kolhydrater hela detta år
men i lördags kväll slog sötsuget till
och jag gjorde något så ovanligt som att baka en kaka.




Det blev en mjuk chokladkaka efter receptet här
och den smakade barnsligt gott ljummen med ett glas iskall mjölk.




Orkar ni höra mer om mat?
 
OK, här kommer söndagens lunch -
krämig blomkålssoppa.

Jag utgick från detta recept
men så gav jag det en liten egen touch
genom att tillsätta några rester ur kylen,
nämligen överblivna sparrisstjälkar (ni vet den nedre grova delen)
och små slattar av cremefraîche-såser (den från lammkorven och så en med ädelost).

 




Gott som sjutton blev det om jag får säga det själv.


Nu är det arbetsvecka och middagen består av havregrynsgröt.
Påvert ja, men gott, enkelt och nyttigt.
Dessutom blir det desto roligare att laga helgmat
sedan när det blir dags igen.


Ha en riktigt fin måndagskväll!

 






Kommentarer

HWIT BLOGG sa…
Jag har köpt lammkorv men funderade så på vad jag skulle ha till den, bulgursallad förstås! Tack för tipset!
Ser väldans gott ut...
Ha en fin tisdag!
Kram från Titti