Ett hem


 
 
 
 
Ett hem.
 

 
På det lilla bordet, som ibland agerar julbord eller fågelbord,
 samlas det en hel del prylar när vi bor här ute längre perioder.




 
I somras, mitt i semestern sa våra vänner att nu märks det verkligen att ni bor här ute.
Den största skillnaden var bordet,
inte så att det var stökigt
men bordet var inte arrangerat
utan bara en avställningsyta för sådant som är bra att ha tillhands.
 
Ett annat ställe för bra-att-ha-till-hands-saker
är hyllan mellan köksskåpen.
Bakom papperskuben samlas pennor och små lappar med nödvändig information.



 
 
När någon lever där
förvandlas huset till ett hem.
 
Ett hem är alltså ett hus med liv i
men vad händer om det inte märks?
 
 


 Så vad säger ni,
är det hem eller hus ni ser här på bloggen,
i magasinen, på hemnet och i andra bloggar?
 
----
 
Vi har tagit in veden som får torka tills vi kommer hit nästa gång
såsom vi brukar på söndagarna här i vårt fritidshem.
 
Skön söndag till er!
 


PS. Tack allra hjärtligast för era kommentarer till förra inlägget.
Jag är som vanligt dålig på att svar men läser alltid med intresse
och det var kul att höra om era läsvanor. DS




Kommentarer

I bland så undrar jag lite men sen tänker jag på att man inte fotar det där som kanske gör huset till ett hem. Man plockar undan det. Fast jag håller med dig, det är ju det som är ett hem när det finns liv som syns. Sedan är ju varje blogg unik efter som alla har sin lilla stil. Jag tycker absolut att din blogg är hemtrevlig. Kraaam Pia
Anonym sa…
Det är ju en intressant fråga. Jag håller helt med Pia här ovan att dina bilder förmedlar hemkänsla. Alla bloggar gör ju det inte. Men det kanske inte är meningen heller? I dagens värld råder ju en otrolig bildproduktion och bildkonsumtion. Hmm... märker att din fråga får mig att börja filosofera litet smått...
hälsningar Helen