Olivträdet





Jag har varit ganska nöjd med mitt lilla
olivträd 
för det har inte tappat särskilt många blad under vintern
men så.......


..... upptäcker jag plötsligt små vita fläckar på bladen.


Googlar och ser att det är fråga om ullöss.
Beskrivning av dem för mina tankar till det kinesiska talesättet:
"Om du har fått kirskål i din trädgård finns det bara en sak att göra -
sälj den!"


Eftersom gift känns som ett dåligt alternativ har jag ställt trädet på bordet vid uteplatsen
i förhoppning om att det snart ska komma små nyckelpigor 
som vill mumsa i sig lössen.
Jag ska hålla er informerade om utgången av projektet.

Onsdagkväll redan!
Går livet lika fort som veckorna?




 

Kommentarer

Åh vad tråkigt med ohyra på ditt Olivträd. Kirskål har jag massor, men jag säljer inte bara för det. Kraaaam Pia
Ja det kan man undra om livet går lika fort som veckorna !!!?.....har inte tur med olivträd....hade ett jättefint under sommaren i fjol...men under vintern tappade den alla blad.....så nu köper jag inga fler, hihi......men jag gillar dom skarpt !!
Lisa sa…
Testa spraya med Bikarbonat blandat med vatten!Men inte sagt att det biter på dessa.Annars får vi hoppas att Nyckelpigorna snabbt hittar till Olivträdet!
Trevlig helg!
Lisa