Konsten med ljussättning






Det här motivet från vår övre hall har jag visat tidigare.
Då tog jag bilderna med blixt på kvällen,
en konst 
jag inte behärskar.




De bilderna blev gula
så nu gjorde jag ett nytt försök med dagsljus.




Mindre gult blev det - men inte bra.
Ser ni skillnaden på den svarta bakgrunden på bilden ovan jämfört med den här nere?




Bilderna är tagna samtidigt med samma inställning på kameran.
Varför de blev olika har jag ingen aning om
men kanske kan skillnaden förklaras med att
om det bara är svart i fonden anpassar sig kameran efter den.



 Det finns massor av bloggar om hur man tar bra bilder
men det här fick bli ett inlägg om hur man inte tar bilder.

Fin fredagskväll!



Kommentarer

Anonym sa…
Så fina bilder. Var nöjd. Å möblerat helt i min smak. Superfint!!!
Ha en fin fredagskväll
AC
Jag håller med, så svårt att få rätt ljus. Jag är ju lite tjurig av mig och vägrar att lära av maken som är fotograf. Vill kunna själv. Jag tycker att bild 1 och 3 är bra. Kraaaam Pia